Základní škola a Mateřská škola Sepekov
Základní škola
a Mateřská škola
Sepekov

Masopust

Masopust 1

Letos si naši žáci masopust připomněli prostřednictvím různorodých aktivit, které jim přiblížily historii i zvyky spojené s tímto svátkem. Každá třída se do oslav zapojila po svém a výsledkem byly krásné výtvory.

Prvňáci se nejprve seznámili s masopustními tradicemi, vyprávěli o vlastních zážitcích, podívali se na pohádku o masopustu a dozvěděli se, jak vypadaly tradiční masky a jaký byl jejich význam. Poté už ve vlastních kostýmech a maskách malovali a tvořili. Četli, vyhledávali, skládali a psali slova, vyzkoušeli si „běhací psaní“, napsali pětilístek a luštili. Nakonec si zatancovali s balónky.

 

Druháci se pustili do objevování masopustních tradic čtením a vyhledáváním informací, které zpracovali v pracovních listech. Čekala je masopustní stezka plná úkolů s tajenkou, barevné počítání, a nakonec vytvořili plakát s tradičními masopustními maskami.

 

Třeťáci četli úryvek „Jak to bylo o Masopustu“, luštili křížovky, procvičovali masopustní násobilku a ve skupinkách malovali plakát s názvem „Průvod masek“. Vrcholem jejich tvoření byla postava šaška namalovaná na dřevěné prkénko.

 

Čtvrťáci si nejprve povídali o masopustu, o tom, kdy začíná a končí, a jaké jsou s ním spojené zvyky. Běhací diktát jim pomohl osvojit si tradiční obyčeje a při aktivitě „rybí kost“ tvořili otázky pro masopustní postavy. Vyzkoušeli si i pětilístek k procvičování slovních druhů a tvoření vět. Nechyběla ani pohybová aktivita v podobě masopustní polky.  Také proběhla soutěž o nejhezčí jitrnici z novinového papíru. Na závěr společně vytvořili velký masopustní plakát.

 

Páťáci si masopust připomněli během hodin českého jazyka. Nejprve si vyrobili masky, s nimiž potom ve skupinách sehráli krátké divadelní představení s ponaučením na závěr. Následovalo čtení a povídání o tradicích masopustu, které bylo zakončeno kvízem.

 

I na druhém stupni se v rámci hodin českého jazyka žáci věnovali tomuto svátku. Připravená pro ně byla skupinová práce, během které procházeli různá stanoviště s úkoly. Například skládali rozstřihané pranostiky, vysvětlovali masopustní zvyky nebo pojmenovávali tradiční masky. Vrcholem aktivity bylo luštění tajenky a skládání rozstříhaného QR kódu, ve kterém nalezli překvapení. Nechyběl ani pětilístek, díky němuž si žáci shrnuli získané poznatky.

 

Masopustní atmosféra tak naplno ožila v celé škole a přinesla žákům nejen kreativní zážitky, ale i mnoho nových poznatků o této krásné tradici.

Foto masopust 1. a 2. třída

Foto masopust 3. až 5. třída

Autor: EZ